Frisættende ledelse

Frisættende ledelse

Mads Ole Dall Timo Klindt Bohni & Frank Iversen

Hæftet. Frydenlund 2011-10-10.
ISBN 9788771180435

Den traditionelle forståelse af 'leder' og 'medarbejder' er under opbrud. Bogen demonstrerer, at en frisættende ledelsespraksis skaber markant hurtigere og mere gnidningsfrie forløb, når forandringer og nye strategier skal implementeres. Det giver både øget effektivitet og bedre trivsel, når medarbejderne integreres i ledelsesprocessen. Men hvordan kan man overskride adskillelsen mellem 'leder' og 'medarbejder' og forbinde styring og faglighed? Hvordan kan man integrere medarbejdernes viden, erfaringer og ideer i organisationens strategiske arbejde uden at give køb på ledelsesretten? Hvad sker der, når medarbejdere integreres i træning og udvikling af ledelse? Og hvordan læres ledelse mest effektfuldt? For at løse disse udfordringer, som både offentlige og private virksomheder står over for, er det nødvendigt at bryde vores vaneforestillinger om forholdet mellem dem, der leder, og dem, der udfører. Med afsæt i erfaringer fra to konkrete udviklingsprojekter udvikler bogen et begreb om frisættende ledelse - en beskrivelse af kunsten at integrere medarbejdere i ledelsesprocesser.  Frisættende ledelse  anviser en række metoder til at eksperimentere med og opbygge en frisættende ledelsespraksis. Forfatterne diskuterer desuden, hvordan begrebet udfordrer fænomener som selvledelse, innovation, social kapital og styringstænkning. Bogens tre forfattere er alle enten partnere eller konsulenter i Perspektivgruppen, hvis kernekompetencer er inden for organisationspsykologi, forandringsprocesser og anerkendende ledelse i såvel det private som det offentlige erhvervsliv. Mads Ole Dall er cand.mag. i samfundsfag og idéhistorie, Timo Klindt Bohni er cand.psych., og Frank Iversen er master i organisationspsykologi

Flere bøger af forfatterne

Frisættende ledelse

Frisættende ledelse Din anmeldelse vil blive vist inden for fem til syv arbejdsdage.